Foto (c) Octavian Bour
Trei jucării
pentru toată lumea
Trei jucării preferate cu care mă joc eu – și nu numai eu
– de vreo douăzeci de ani, deci cam de la prima tinerețe/a doua copilărie,
sunt: internetul, cartea și studioul.
De fapt e o copilărie comună – internetul era încă la
pubertate în 90 și–, cartea (lucrată pe calculator pentru tipografie) abia se
năștea (cu năbădăi!), iar studioul – de înregistrări sau de pictură – încă se
minuna că ar putea exista în varianta independentă și occidentală, începând, de
fapt, mai întâi ca „parazit” al vechilor case de cultură (studențești) sau
instituții (radio, tv etc.) dar (și) cu „scule” occidentale. Treptat dar sigur,
printre acestea din urmă și-au făcut loc calculatoarele specializate și
programele de prelucrare a sunetului și montaj al înregistrărilor.
Se vede „din avion” ce leagă toate aceste jucării, cel
puțin ca mediu(m): calculatorul și programele sale informatice, jucăria actuală
universală. Dar nu despre asta vreau să vorbesc aici în principal.
Să le iau pe rând. Cum se știe, azi nimeni nu există dacă
nu e pe google și, cine știe, poate curând se va putea spune la fel și despre
facebook (în tot cazul, nimeni nu mai zice asta despre televizor). Și ca
scriitor sau artist, lumea te caută, te (re)descoperă, te citește sau ascultă
în primul rând pe internet, și chiar dacă te știe, tot acolo caută confirmarea,
sau cel puțin amănuntele; sau noutățile. Și reciproc, pentru mulți (toți?),
principalul public spectator și țintă, ca și principalul mediu de transmitere
(conștient sau nu), principala „tribună”, așadar, este internetul.
Mi-amintesc că acum cîțiva ani, la o lectură de poezie pe
care am făcut-o împreună cu Jerome Rothenberg și Ilya Kaminsky (cum, nu știți
cine sunt?! Păi dați repede o căutare pe... google) la o librărie importantă
(Barnes & Noble) din San Diego au venit vreo... 15-20 de oameni (deși s-ar
putea să nu mă pot abține să exagerez – în plus, bineînțeles) care au cumpărat
două cărți (dintre care una a mea, luată, cred, din curiozitate, sau mai
degrabă din greșeală). Vă sună cumva cunoscut cifrele astea? Dar... pe internet...
și Jerry și Ilya sunt niște star-uri, blogul lui Jerry are sute, uneori mii de
vizite pe zi, iar cărțile lui sunt best-seller-uri. Pe piața de poezie, să fim
bine înțeleși; pe care se comandă în proporție zdrobitoare on-line.
A doua jucărie – cartea. Cine nu s-a jucat cu font-uri,
formate, diverse forme de paragrafe, spații etc., în varianta electronică a
manuscrisului unei cărți? Cu atât mai mult dacă era vorba de o carte cu
(inclusiv) poezie concretă, sau care să conțină și imagini. Știu din proprie experiență
că la un moment dat joaca respectivă ajunge să eclipseze scopul final. De fapt
nu este cumva cartea ca produs finit un compromis față de valențele proteice
ale manuscrisului electronic? Teologul nostru literat zicea, tocmai, că a
tipări cartea e ca o întoarcere din exil sau de pe o mare furtunoasă, când „așa
și tipografulu de-a cărții sfârșire/ laudă neîncetată dă și mulțămire”. Dar el
deși avea bun cumpăt, n-avea computer, în timp ce nouă ne place să ne pierdem
cumpătul la computer. Ca să nu mai zic că trăim în era exilului generalizat,
cea transnațională. Alt tipograf, însă, se bucura dinainte s-apară random
access memory (celebrii biți de RAM) să celebreze aleatoriul și impuritățile ce
interveneau pe placa de tipar, luându-le drept emblemă a propriei opere. Cine?
– Walt Whitman, desigur, căci titlul Leaves
of Grass poate fi citit, a spus-o bine Harold Bloom, și așa.
De altfel, cum zice C.T. Funkhouser, dintre noile
direcții în poezia digitală, una esențială este cea în care se
creează/asamblează/programează „poems of the Web, by the Web, for the Web” –
poeme de pe net, generate prin net, pentru net. Chiar și cartea pe hârtie a
ajuns să implice cel puțin una dintre aceste trăsături. Atâta timp cât nu exploatăm
complet oportunitățile astea ne comportăm ca un Gutenberg care și-ar fi folosit
invenția doar tipărind planuri și schițe de urmat în cărțile pe care ar fi
urmat apoi să le scrie tot niște copiști, tot ca înainte: de mână, pe piele de
vițel.
A treia jucărie – studioul. Aici voi înșirui doar ce a
însemnat și înseamnă studioul (de înregistrări, căci despre atelierul de
pictură am mai vorbit) pentru (mine ca membru al trupei) MARGENTO. Libertatea
și frenezia de a forma, deforma și reforma împreună (prin [non-]con-[per]formare
reciprocă) sunete; și odată cu ele, mii de alte lucruri.
O experiență ce nu poate fi înlocuită de nimic altceva –
cum zicea Kenneth Koch, dacă te-au prins cincizeci de ani fără să te fi bucurat
de ceea ce înseamnă sexul oral, e târziu pentru tine. Sau Fellini: de foarte
tânăr am vrut să mă fac regizor să pot pune toate femeile alea frumoase să facă
toate chestiile alea [în film]. Și noi la fel, pe înregistrare: oral – prin și
cu tot felul de instrumente și mașinării.
Societate inițiatică și agenție de propagandă. Carnaval;
suntem cine vrem noi și oricine vrem noi e (cu) noi. Măscări. Zaiafet. Templu;
in-templ-are; întâmplare. Bibliotecă; potecă. Piață – de bârfe și zvonuri; talcioc
și iarmaroc. Belșug; ioc! Cioc-cioc, bate și te vei deschide. Ex... amen! Restaurant,
cramă; ramă. Ail – cocktail. A-mes(s)-tec(h) – best track. Te(ch)st. Dormi-t(h)or. Exhibiționism,
voyeurism, seducție și mas(s)-turbare și (prin) rendez-vous; rendez-voodoo. Orga(sm[s]).
Budă. Ghe(e)nă. (E-)scatologie. Topos al farsei. Asceză cu supradoză. Navigări,
asamblări. Telepatie, telechinezie, chinezărie. Munci și nopți. Concentrare,
percuție, prostituție, inducție. Vacanță la separ-eu absurd. Academie beată. Clinică.
Moarte clinică. Bala-moog. Pro-(me)nadă. Café de Flore. Confesional. Confusional.
Confisional. Hău.
Sunt 3 jucării? Dar la ce bun sau rău o carte sau un net
(de poeme) care să nu aibă și ele tot ce-am zis că e la studio?
--MARGENTO
(text aparut in Steaua, no 1-2/2015)
Sunteţi viu , slavă domnului , domnule ! :-)
ReplyDelete:) Sarut mana! Da, din cand in cand; dar dvs -- mereu! :)
Delete